3 mei 2020

Deel blog:

Wil jij je boek uitgeven in eigen beheer? Steeds vaker krijg ik de vraag hoe je een boek uitgeeft in eigen beheer en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Ik heb bij mijn eerste drie boeken steeds gekozen voor self publishing. Dat heeft een paar redenen. De belangrijkste is en blijft wel dat ik op deze manier helemaal zelf kan bepalen hoe mijn boek er uit ziet.  

Daarnaast vind ik het belangrijk is dat ik bij het schrijven en publiceren mijn eigen tempo kan aanhouden. Ik hoef niet te wachten op of te haasten voor de deadlines van uitgevers. Bij uitgevers duurt het proces vaak langer dan wanneer je het zelf doet. Ik heb een keer een traject gedaan met een uitgever voor het maken van een kookboek. Het duurde ongeveer 6 maanden voor we wisten dat ze niet met ons in zee wilden gaan.   

Waarom wil je een boek uitgeven?

Wat geeft het jouw lezers als dit boek er is? Is het puur een marketingtactiek of wil je echt een boek schrijven? Voor mij is schrijven iets dat vanzelf gaat. Verhalen ontstaan bij mij en mijn pen zet ze op papier. Dat moet je leuk vinden. En tijd voor willen maken. Een boek dat niet uit je hart komt zal moeilijker ontstaan dan een verhaal dat uit je stroomt. 

Bij mij ontstaan boeken vaak vanuit blogs of andere verhalen die ik heb geschreven. En na een tijdje ontdek ik dan dat er best een goed verhaal in zit. Dat verhaal bouw ik dan vervolgens om tot een boek. Dat maakt het schrijven van een boek eenvoudiger, omdat er al heel veel informatie is die ik kan ombouwen. Ik schrijf mijn verhalen altijd om mensen te inspireren, om een verhaal te vertellen. Om te toetsen of jouw verhaal wordt gelezen, kun je gaan bloggen. Zo ontvang je feedback en ontdek je welke verhalen wel en niet worden gelezen. 

Hoeveel exemplaren wil je verkopen?

Volg je eigen weg (2020), Geluk in 8 koppen thee (2016) en Natuurlijk! Eten! (2011)

Wat is je ambitie? Wil je het boek groots uitgeven en een groot publiek bereiken? Of wil je het boek in eerste instantie vooral in je eigen netwerk verkopen? Als je zelf een boek uitgeeft, moet je ook alle marketing zelf doen. Dat betekent dat je zelf naar winkels toe moet waar jij je boek kunt verkopen. Dat is veel werk. Het kost tijd en het is soms een oerwoud om te ontdekken hoe je ergens terecht kunt komen.  

Verkoopkanalen

Boekhandels kopen vaak groot in, bij partijen die ze kennen. Lokale boekhandels vinden het nog wel eens leuk een boek van een schrijver uit de omgeving in de etalage te zetten. Als je een boek schrijft met een bepaald thema (zoals mijn boeken over eten en yoga), kun je je boek ook kwijt bij gespecialiseerde winkels. Zo heb ik heel veel contact gezocht met biologische winkels, kookwinkels en yogascholen om mijn boeken in de schappen te krijgen. Als je lezingen geeft, kun je je boek natuurlijk na je lezingen verkopen. Zelf kun je natuurlijk ook je boek aanbieden bij bol.com

Als je een groter bereik wilt, dan kun je kiezen voor een uitgever, omdat zij de ingangen bij de boekhandels hebben. Maar dat wil nog niet altijd zeggen dat je boek ook daadwerkelijk goed verkocht. Uitgevers werken niet meer met voorschotten en je moet vaak ook al je marketing zelf doen. Ik werk voor de distributie en wat praktische zaken samen met Uitgeverij van Brug

Hoe ziet het boek er uit?

Een boek uitgeven kost geld. Veel geld, zeker als je alles zelf doet. Als je een roman uitgeeft of een boek dat weinig kleur bevat of plaatjes, dan is print on demand een hele goede optie. Je hebt dan namelijk geen kosten voor drukwerk, dat betalen de mensen die je boek kopen en jij houdt er een bedrag aan over (dat meer is dan wanneer je je boek via een uitgever uitgeeft). Zodra je meer kleur gebruikt in je boek (zoals bij mij altijd het geval is) is het logischer dat je naar een drukker gaat. Bij een drukker bepaal je vooraf hoeveel exemplaren je wilt inkopen en die rekening komt vaak voor de verkopen. Omdat je maar tot op zekere hoogte weet hoeveel exemplaren je zult verkopen. Ik ben klein begonnen, van Natuurlijk! Eten! koos ik voor een oplage van 500 exemplaren, die ik uiteindelijk allemaal verkocht heb (daar heb ik zo’n 4 jaar over gedaan). Bij Geluk in 8 koppen thee startte ik met een oplage van 2000 exemplaren, die in 4 jaar tijd bijna allemaal verkocht zijn. Bij Volg je eigen weg ben ik begonnen met een oplage van 1000 stuks, om een tweede druk te maken als deze is uitverkocht. 

Marketing

Als je het geen probleem vind jezelf op een goede manier in de markt te zetten, dan is je eigen boekmarketing waarschijnlijk een fluitje van een cent. Natuurlijk ben je super trots op het boek dat je hebt geschreven, dat je het sowieso wel van de daken kunt schreeuwen dat het er aan komt, maar het is wel een extra tak die je naast het schrijven, uitbrengen en financieren van je boek nog even bij komt. En als je groots wilt verkopen is dat veel werk. Het is dan ook van belang dat je ook tijdens het schrijfproces al begint met delen van je verhaal. Wat dat betreft is het uitbrengen van een boek niets anders dan de lancering van welk ander product. Als je al wat naamsbekendheid hebt op bepaalde gebieden zal je boekverkoop waarschijnlijk ook gemakkelijker gaan.  

Je boek uitgeven in eigen beheer

Voor mij is het niet meer dan logisch mijn boeken in eigen beheer uit te geven. Het is veel werk om de juiste mensen te vinden, maar nu ik eenmaal een team heb staan, gaat het stukken eenvoudiger. Uiteindelijk heb je in dit geval alles zelf in de hand, de kosten, de winsten en dat maakt het gewoon een mooi onderdeel van wie jij bent. Wil je meer weten over het uitgeven in eigen beheer of hoe je een boek schrijft, boek dan een inspiratiesessie en we nemen jouw persoonlijke situatie door. 

Bloggen

Meer over mij

Schrijf je in voor mijn magazine