25 november 2022

Het is BLACK FRIDAY…

En om Elske Doets te quoten: Black Friday is een gitzwarte dag. Het is een rare gewoonte die ook Europese marketeers uit de States overgenomen hebben. De dag na Thanksgiving, een extra vrije dag die je kennelijk vooral moet besteden om heel veel te kopen. Daarom is tijdens Black Friday alles lekker goedkoop. De vraag is wat je dan allemaal gaat kopen op zo’n dag. Heb je die spullen echt allemaal nodig? Want heel eerlijk, alles wat je echt nodig hebt, koop je ook wel zonder korting, toch?

Waarom doen we dit?

Thanksgiving is de dag waarop je dankbaar bent voor alles wat je hebt. Is het dan niet tegenstrijdig als je de dag erna ineens van alles gaat kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt? Gewoon omdat het zo spotgoedkoop wordt aangeboden? Door Black Friday lijkt het wel alsof je gek bent als je niets koopt. Toch kun je waarschijnlijk met alle eerlijkheid zeggen dat je het grootste gedeelte van wat je van plan bent te kopen niet nodig hebt. En als ondernemer schijn je er ook nog niets mee te winnen, want nieuwe klanten levert het je niet op. Al die kortingen die je weggeeft, geef je aan mensen die geen binding hebben met je merk. Het zijn alleen maar koopjesjagers die een enkele keer iets bij je afnemen.

Er is al genoeg

Wist je dat als alle fabrieken ter wereld vandaag zouden stoppen met produceren, er nog genoeg spullen zijn om iedereen de komende tien jaar te voorzien? Alles wat je ooit in je leven nodig hebt, bestaat dus al. Kringloopwinkels puilen uit en de huizen van mensen raken steeds voller. Initiatieven als Green Friday zijn goede tegenhangers, omdat het idee is iets terug te doen voor de natuur. Maar de vraag is ook hier, heb je zo’n dag nodig? Of kun je die gedachte elke dag meenemen? Vanuit het idee, met alles wat ik doe neem ik iets van de aarde, hoe kan ik dan op regelmatige basis iets teruggeven?

Koop niks nieuws

Deze zomer begonnen Maatschapwij, Elisah Pals en Zerowaste Nederland de ‘koop-niks-nieuws’-challenge, een initiatief waarbij je wordt uitgedaagd geen nieuwe spullen te kopen. En ken je die reclame van Marktplaats, waarin ze kinderen in een tweedehands speelgoedparadijs laten spelen, en dan de reacties. Of het al dan niet in scene is gezet, doet er voor mij niet toe. Kinderen malen er kennelijk niet om of iets al gebruikt is of niet. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je niet nog meer spullen de wereld in brengt, maar leert gebruiken wat er al is?

Dankbaarheid

Ik wil nog even terug naar het onderwerp dankbaarheid, een thema waar ik ongeveer een keer per jaar over schrijf. Toch is het iets wat ik regelmatig beoefen. Door dankbaar te zijn voor alles wat ik heb in mijn leven, ervaar ik mijn leven op een heel andere manier. Dankbaarheid helpt mij door de zwaarste periodes van mijn leven heen. Door in het donker te zien wat er allemaal wel is, is het gemakkelijker te blijven staan. En door dankbaar te zijn voor alles wat ik heb, zie ik ook dat ik niets meer nodig heb.

Ik blijf schrijven

Daarom wil ik via deze weg mijn dankbaarheid uiten naar iedereen die de tijd heeft genomen te reageren op mijn bericht van vorige week. Ik heb prachtige reacties gekregen die me stimuleren om te blijven schrijven. Om kwetsbaar te blijven en te delen wat er in me omgaat.

Dus bij deze: dank je wel voor je aandacht.

Ik wens je een heerlijke koopvrije dag.

Bloggen

Meer over mij

Schrijf je in voor mijn magazine